Interview met Joost de Boer

“Een website is een middel, geen doel op zich.” Deze simpele uitspraak vat perfect de benadering van Joost samen voor zijn werk bij XY Web Solutions.

Onze ondernemers en medewerkers vormen de XY Solutions Group. Door hen kunnen we doen waar we goed in zijn. Deze mensen geven invulling aan de verschillende XY-bedrijven en bepalen de richting waarin de XY Solutions Group zich beweegt. Om te laten zien wie we in huis hebben, hebben we Joost de Boer, directeur en oprichter van XY Web Solutions, aan tafel gezet en hem een paar vragen gesteld.

Joost de boer in het kort:

  • Bedrijf: XY Web Solutions (XYWS)
  • Studie: Bedrijfskunde (Nijenrode)
  • Bij XY: sinds 2023
  • Passies: Wielrennen, zeilen.

Wie is Joost de Boer?

“Ik zou mezelf graag omschrijven als een ervaren professional in de wereld van marketing en aanverwante gebieden. Na het afronden van mijn Bedrijfskunde studie aan Nijenrode Business Universiteit, ben ik aan de slag gegaan bij verschillende internationale bedrijven in diverse branches, waaronder consumentengoederen, telecom, financiële dienstverlening en reclame. Mijn carrière begon als trainee, waarna ik doorgegroeid ben naar functies als brandmanager, marketingmanager en uiteindelijk marketingdirecteur. Ik heb het grootste deel van mijn carrière in Nederland doorgebracht, maar heb ook enkele jaren in Zwitserland gewerkt.

Naast mijn professionele leven ben ik ook gezegend met een gelukkig huwelijk met mijn vrouw Aleid en we hebben samen twee zonen die momenteel in Groningen studeren. In mijn vrije tijd ben ik een enthousiaste racefietser en breng ik graag tijd door op mijn zeilboot. Dit zou ik graag vaker doen!Ik geniet ervan om op het IJsselmeer, de Waddenzee of zelfs de Noordzee te varen. Als de gelegenheid zich voordoet, maak ik graag grotere zeilreizen samen met anderen. Een paar jaar geleden heb ik met vrienden in een week tijd de Golf van Biskaje overgestoken, en een andere keer ben ik van de Azoren naar Bretagne gezeild.

De online business heeft al vroeg een belangrijke rol gespeeld in mijn carrière. In het jaar 2000, tijdens de eerste internetbubbel, was ik verantwoordelijk voor de marketing van een mobiele portal, die een dochteronderneming was van British Telecom. Later heb ik zelf verschillende bedrijven opgericht, waarbij de activiteiten steeds een belangrijke online component hadden  Bij één van die bedrijven waren we zelfs voor 100% afhankelijk van onze website als inkomstenbron. Toen de website plotseling uit de lucht viel vanwege het faillissement van de webbouwer, besloot ik zelf de touwtjes in handen te nemen. Ik heb mezelf leren werken met WordPress waarna ik in één weekend een nieuwe website heb gebouwd, inclusief een boekingssysteem. Hierdoor waren we snel weer in business. Door dit succes kreeg ik steeds vaker de vraag van klanten of ik ook voor hen een kwalitatieve website kon bouwen. Dit groeide uit tot wie we nu zijn. Wat het zo leuk maakt, is dat een website vaak leidt tot bredere marketingadviezen, en dat is iets wat mij echt interesseert.”

Hoe ben je bij XY Solutions Group terecht gekomen?

“Mijn pad naar XY Solutions Group begon met mijn betrokkenheid bij BNI, een ondernemersnetwerk. Daar ontmoette ik Xander, met wie ik een sterke professionele relatie opbouwde. Onze ideeën over marketing en websites stemden goed overeen en vormden de basis van onze regelmatige discussies.

Ondanks dat Xander BNI verliet, bleef ons contact bestaan. Op dat moment was XY Marketing Solutions al intensief bezig met websiteontwikkeling. Echter, begon XY Marketing Solutions steeds meer de focus te leggen op marketingstrategie en management, waardoor uitvoerende taken zoals websiteontwikkeling minder prioriteit kregen.

Op dit punt ontstond het idee om de website business van XY te fuseren met mijn bestaande business. Dit idee evolueerde uiteindelijk tot serieuze gesprekken in de zomer, waarbij werd besloten om deze fusie in het najaar te realiseren. Fran stapte over naar het nieuwe bedrijf met de gehele bestaande ‘Web’ portfolio van XY Marketing Solutions, terwijl ik mij, samen met mijn medewerker Ronan, bij dit nieuwe bedrijf voegde met mijn bestaande business. Zo werd XY Web Solutions geboren.

Dus, mijn reis naar XY Solutions Group was een mix van netwerken, het zien van een zakelijke kans en uiteindelijk het nemen van het initiatief om deze kans om te zetten in werkelijkheid. Het resultaat is een fusie van expertise en middelen die leidde tot de creatie van XY Web Solutions.”

Wat is jouw visie op webontwikkeling?

“Als marketing professional en ondernemer heb ik door mijn ervaringen en opgedane kennis een doordachte visie ontwikkeld op webontwikkeling. Ik zie webontwikkeling als een snel veranderend veld, gedreven door constante technologische innovaties en veranderende klantbehoeften. Vanuit mijn ervaringen in het vroege digitale tijdperk, het zogenaamde ‘stenen tijdperk van internet’, heb ik een waardering gekregen voor de dynamiek van de industrie. Als speler in dit werkveld is aanpassingsvermogen en een goed lerend vermogen dan ook van cruciaal belang.

In mijn visie gaat webontwikkeling niet alleen om techniek, maar vooral om het bijdragen aan de zakelijke doelen van klanten. Een website is veel meer dan alleen een digitale aanwezigheid; het is een instrument dat een aantoonbare impact moet hebben op de business van een klant. Dit betekent dat de focus bij webontwikkeling niet alleen ligt op het technisch ontwikkelen en onderhouden van een website, maar ook op het begrijpen van het bedrijf van de klant en de rol die de website daarin speelt. Een website is een middel, geen doel op zich.

Deze benadering van webontwikkeling is nauw verweven met mijn visie op de rol van XY Solutions Group. Ik zie XY niet als een conglomeraat, maar echt als een partner die nauw samenwerkt met klanten om hen te helpen hun bedrijfsdoelen te bereiken vanuit verschillende disciplines En in mijn straatje betekent dit het onderhouden van bestaande sites en het helpen van klanten om hun online aanwezigheid actief en effectief te houden.

Ik geloof dat de nauwe samenwerking binnen XY Solutions Group een groot voordeel is. Als onderdeel van een groter geheel, kunnen we gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van XY Web Solutions en profiteren van de expertise en inzichten van de andere bedrijven in de groep. Vooral de band met XY Marketing Solutions zie ik als bijzonder waardevol, gezien onze  complementaire vaardigheden.

Mijn visie op webontwikkeling is er een van constante ontwikkeling, nauwe samenwerking met klanten en naadloze integratie binnen de XY Solutions Group. Mijn doel is om websites (en webshops) te bouwen die aantoonbaar bijdragen aan de business van onze klanten, en ik zie XY als een belangrijke partner in deze missie.”

Wat is jouw ambitie met XY Web Solutions?

“In de toekomst wil ik met XY Web Solutions dé partner of choice zijn voor alle opdrachtgevers die een  website of webshop willen die een belangrijke rol in hun businessmodel speelt. Ik streef ernaar om, samen met mijn team, iedere dag meer te leren over de nieuwste technieken waardoor wij sneller en efficiënter onze klanten kunnen helpen.

Mijn ambitie is om van XY Web Solutions in korte tijd een goedlopend bedrijf met een groeiend klantenbestand te maken. Ik wil onze huidige opdrachtgevers helpen met het in de lucht houden en verstevigen van hun online aanwezigheid. Zoals ik al eerder aangaf zie ik het hele veld van webontwikkeling zich enorm snel ontwikkelen. Er komen steeds weer nieuwe wensen van klanten én er worden continu nieuwe technieken en toepassingen ontwikkeld. IHet is onze missie om in deze snel veranderende omgeving de beste service te blijven bieden aan onze klanten. Ik ben ervan overtuigd dat de vraag naar goed werkende en goed ‘producerende’ websites niet snel zal afnemen.  Ik zie XY Web Solutions als een belangrijke speler in deze toekomstvisie. Het is geweldig om als zelfstandige onderneming deel uit te maken van het grotere geheel van de groep. Het is een enorm voordeel om nauw met Yoram en Xander aan de ontwikkeling van XY Web Solutions te werken, maar zeker ook met de andere XY bedrijven. Ik zie ons over en weer versterken, zowel voor onze klanten als intern.”

Wat inspireert en motiveert jou doorgaans?

“Ik haal mijn inspiratie en motivatie voornamelijk uit het plezier en de tevredenheid van mijn klanten. Het doet me goed te zien dat zij baat hebben bij het werk dat we voor hen verrichten. Ik streef naar langdurige samenwerkingen en het is geweldig als je echt het gevoel krijgt dat je samen met je klant onderneemt.

Daarnaast is werken met andere webprofessionals, zoals Fran en Ronan voor mij een bron van inspiratie. Ik leer elke dag van hen en dat inspireert me om mijn vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren en te verfijnen.

Wat betreft mijn invloeden: hoewel ik niet direct een kunstwerk of een kunstenaar zou kunnen noemen die me inspireert, heeft het boek ‘Sapiens’ van Yuval Noah Harari me wel aan het denken gezet. Het biedt een fascinerende kijk op hoe de mensheid en onze samenleving zich hebben ontwikkeld.

Qua entertainment, de film ‘Pulp Fiction’ blijft een klassieker die ik altijd opnieuw kan kijken. Het is puur vermaak in een unieke vorm en geeft me een soort van ontsnapping en plezier, wat me op zijn beurt weer helpt om mezelf op te laden voor mijn werk.”