Interview met
Youri van Zwieten

"Ik twijfel soms zo min mogelijk. Iedereen kan bij een nieuw idee wel bedenken wat er mis kan gaan. Soms moet je gewoon doen en kijken wat er gebeurt!"

De XY-groep is wat het is geworden door onze ondernemers en onze medewerkers. Deze mensen vormen de verschillende XY-bedrijven en bepalen de richting waarheen de XY Solutions Group zich beweegt. Om te laten zien wie we in huis hebben, hebben we Youri van Zwieten, directeur en mede-eigenaar van XY Commerce Solutions, In Round en Logystix, aan tafel gezet en hem een paar vragen gesteld.

Youri van Zwieten in het kort

  • Bedrijf: XY Commerce Solutions (XYCS), In Round & Logystix
  • Studie: Commerciële Economie
  • Bij XY sinds: 2017
  • Passies: Voetbal, ondernemen

Waar begon de passie voor ondernemen?

“Ik ben begonnen op de HAVO en dat ging me best makkelijk af. Ik kon cum laude afstuderen maar ik had tijdens het eindexamen een hersenschudding. Tijdens voetbal kreeg ik een bal met volle kracht op één meter afstand op mijn hoofd en dat maakte dat wel wat moeilijker. Met tweeëndertig graden koorts en knallende koppijn heb je niet de beste concentratie. Maar ik heb het gehaald!

Ik wist toen al dat ik later een eigen bedrijf wilde beginnen.

Op de middelbare school moest je een vakkenpakket kiezen. Ik koos Economie en Maatschappij, want ondernemen sprak me wel aan. In het laatste jaar sprak ik met mijn leraar over welke studie bij die droom zou passen, en deze gaf me mee dat Bedrijfseconomie goed zou passen. Dus ik ging Bedrijfseconomie studeren. Dat viel toch tegen, ik vond het helemaal niet zo leuk. De studie is er heel erg op gericht om accountant of controller te worden, dat je kennis hebt om de financiële balansen van anderen op te maken. Dat matchte natuurlijk totaal niet met mijn drift tot ondernemen.

Ik ben gestopt en overgegaan op een studie Commerciële Economie. Ook daar voelde ik me niet thuis, want ik kreeg het idee dat een hoop mensen op die studie het allemaal niet zo serieus nemen. In de eerste instantie wilde ik dat nog wel toekennen aan het feit dat veel studenten het eerste jaar niet zo nauw nemen, maar tijdens de tweedejaarsvakken kreeg ik hetzelfde idee. Weer zat de studie me niet lekker en gelukkig kwam toen de optie van ‘duaal studeren’ op mijn pad. Praktijkervaring leek me sowieso al nuttiger dan alleen maar in de schoolbanken zitten, want de praktijk kon niet anders dan serieus zijn.

Om duaal te kunnen studeren, moest je zelf op zoek naar een bedrijf waar je je praktische deel (drie dagen per week) kon voltooien. Ik had nog geen bedrijf, dus ik ging naar de leraar die leiding gaf aan het duale programma en ik gaf aan dat online marketing me wel wat leek. Deze docent kende Yoram Roemersma persoonlijk en die wist dat ze bij zijn bedrijf nog wel eens op zoek waren naar stagiaires, trainees en duale studenten.

Ik stuurde Yoram een mail en binnen een paar uur hadden we al ons eerste telefoongesprek. Daarna hebben we ook nog een keer in De Meern – waar het kantoor toen zat – face-to-face afgesproken en niet veel later ontving ik een mail van Yoram waarin stond dat ik kon beginnen. Ik moest wel lachen, want in die mail stond zoiets als  ‘we gaan je onderdompelen in de wondere wereld van marketing’.”

Hoe waren die eerste jaren bij XY Marketing Solutions?

“Ik ben bij XY Marketing Solutions begonnen als trainee. Destijds was er veel vraag naar Google Ads-werkzaamheden. Het leek me wel interessant om daar beter in te worden en na een paar cursussen begon ik klantwerk daarvoor te doen. En dat ging vanaf dag één vrijwel meteen goed. De eerste klant was tevreden, dus toen kwam er een klant bij. En die werd ook tevreden, dus zo groeide mijn portfolio een beetje door.

Het bedrijf groeide ook keihard mee. Toen ik begon waren we met z’n viertjes, inclusief Xander en Yoram. Na niet al te lange tijd waren we al met z’n achten. En Xander en Yoram hadden gezegd: ‘als er meer mensen bijkomen gaan we een weekje weg’. We zijn toen naar Londen gegaan en dat was een logistieke ramp. De eerste Airbnb zat zonder stroom en water, de tweede Airbnb was ongelofelijk smerig – denk aan schimmel in het toilet – en de derde en vierde Airbnb werden gecancelled terwijl we op het station stonden te wachten. De laatste dag zaten we in een hotel en daar werd ik zo ziek. Paracetamol hielp niet en tijdens de vlucht terug werd ik nog zoveel zieker, dat ik op Schiphol niet meer wist welke trein ik moest nemen. Eenmaal thuisgekomen bleek dat iedereen net zo gruwelijk ziek was geworden. Alleen Xander en een andere collega waren nog nét fit genoeg om te werken, de rest lag er de hele week af.

Op een gegeven moment ben ik ook sales gaan doen. Enerzijds omdat ik het leuk vond om daar meer over te leren, anderzijds omdat ik vind dat dat erbij hoorde. Ook koud bellen dus. Ik vond dat niet boeiend, maar wel belangrijk om gedaan te hebben. Daarmee haalde ik wel nieuwe klanten voor XY Marketing Solutions binnen. Ik wilde gewoon waarde toevoegen om uiteindelijk waarde terug te krijgen. Zo groeide conversie en ook gaf ik met mijn werkethiek een signaal af dat ik het allemaal erg serieus nam.

Dat heeft denk ik ook meegeholpen in het feit dat Xander en Yoram mij destijds gevraagd hebben om mede-eigenaar van XYMS te worden. Na lang wikken en wegen besloot ik toch om dat niet te doen. Ik wilde echt zelf iets nieuws beginnen, van de grond af opbouwen. Manager worden bij XYMS lag niet echt in lijn met de ambities die ik had.”

Je bent wel gaan ondernemen onder de XY-vlag. Hoe is dat zo gekomen?

“Ik moest uiteindelijk ook gewoon nog afstuderen. Door de praktische ervaring tijdens duaal studeren leerde ik dat het schoolsysteem mij voor geen meter lag. Ik moest nog een minor doen, maar ik was echt opgebrand. Voor een klant van XY zou ik voor die minor een hele strategie gaan uitwerken, dus ik dacht ‘ik ga gewoon een marketingplan schrijven want dan haal ik in ieder geval mijn studie.’ Eén van de onderdelen van dat plan was dat deze klant – een aanbieder van voedingssupplementen – de producten kon gaan verkopen via bol.com. Daar lagen naar mijn idee erg veel onbenutte kansen.

Deze marketingstrategie leidde ertoe dat ik me best wel goed kon verdiepen in het spelletje van online marktplaatsen. Voor een andere klant zag ik daar ook kansen, maar die stond er niet echt voor open om producten te verkopen via Bol. Om wat voor reden dan ook. Dat was frustrerend, want er liggen gewoon kansen! Toen besloot ik om de kennis die ik had vergaard maar voor mezelf te gaan gebruiken.

Xander en ik begonnen een test met de verkoop van tuinslangen. Bij mij thuis en op het kantoor van XYMS werden pallets aan tuinslangen geleverd en deze verkochten we op bol.com. Maar deze dingen namen zoveel ruimte in. Ik kwam een keer thuis na werk en toen stond er een enorme vrachtwagen te lossen in onze achtertuin. Gewoon middenin de woonwijk. De vriendin van mijn vader was er toen wel een beetje klaar mee. Samen met Xander en Yoram besloten we toen om het serieus aan te pakken en echt een aparte loods hiervoor te huren. We verkopen nu veel producten voor in en om het huis op bol.com onder de naam In Round.

Uit ons experiment is een bedrijf ontstaan en nu moet ik door gaan pakken. Ik wil meer waarde toevoegen en daarmee de waarde van het bedrijf exponentieel laten groeien.”

En hoe staat In Round in verhouding tot XY Commerce Solutions?

“In het begin was er alleen In Round. Door In Round zagen we dat we snel best goed werden in meer facetten van het webshopspel. Door te doen leert men, en wij leerden zoveel over marketplaces, logistiek, sourcing, noem het maar op. En die kennis kunnen we inzetten om nieuwe kansen te benutten. Vandaag zijn we slimmer dan gisteren!

Ik ben dus zelf bezig met een aantal nieuwe proposities. Daarbij kan je denken aan meer niche webshops (Hobbyz), maar ook aan een platform waarbij investeerders kunnen meeverdienen aan specifieke producten van In Round. En last but not least zijn we dit jaar begonnen met Logystix. Wij ontpoppen ons daarmee als logistieke partij voor webshops. Wij kunnen ons namelijk nog al te goed herinneren wat voor geklooi er soms komt kijken bij de logistiek van een webshop, en we bieden onze expertise en diensten nu aan om die stress weg te kunnen nemen bij andere webshop-eigenaren. Zo kunnen zij focussen op hun groei en kunnen wij via een staffelmodel steeds voordeliger pakketten opslaan en verzenden.

Er gebeurt dus veel. En die droom van ondernemen, die wordt meer dan waargemaakt!”

Waardoor ben jij de laatste tijd geïnspireerd?

“Ik moest heel eerlijk zeggen dat ik soms moeite heb met boeken en podcasts. Ik zoek wel altijd door naar iets interessants, maar veel boeken zijn niet inspirerend of boeiend. Als ik het zelf zou kunnen bedenken, ben ik niet meer zo geboeid. Je kan zeggen van Elon Musk wat je wil zeggen, maar hij zegt tenminste wel inspirerende dingen. Bizarre dingen, maar het is interessant dat hij die dingen kan bedenken.

Een andere inspirerende persoon is wel echt een bizar persoon, op zich, eigenlijk. Dat is Dan Pena. Dat is een ondernemer die in de jaren tachtig heel veel verdiend heeft met olie en gas. Dan Pena is een extravert persoon, hij is luid en hij schreeuwt veel, maar hij zegt wel inspirerende dingen. Bijvoorbeeld dat iedereen super succesvol kan zijn. Dat iedereen het inzicht heeft, maar dat sommigen genoegen nemen met minder.

Ik neem geen genoegen met minder. Het eerste jaar van In Round was ik eindverantwoordelijke, elke avond, elke nacht. Dan werd ik om twaalf uur ’s nachts gebeld en was ik tot twee a drie uur in de nacht aan de bak. En dat went vanzelf, zo deed ik het trouwens ook met mijn studie. Hard werken om iets te maken. Maar ik probeer het om het niet meer zo te doen. Nu poog ik om elke avond netjes voor twaalf uur in bed te liggen.”

Heb je een idee waar je in de toekomst heen zou willen groeien?

“Ja natuurlijk. Ik wil mentaal nog sterker worden. Meer leren over wie ik ben en wat mijn motor aan het draaien maakt. En hoe dat verschilt van andere mensen. Wat is er nu het verschil tussen mij en iemand anders. Ik vind het bijvoorbeeld soms moeilijk om mensen te managen. Anderen zijn niet hetzelfde als ik, die denken soms op een andere manier. Dat maakt het voor mij in sommige gevallen moeilijk om te bedenken wat hen motiveert en wat ze juist ook demotiveert.

Motivatie is voor mij erg belangrijk. Zelf wil ik echt knallen. Ik denk in oplossingen, niet in problemen. Dat vuur, die creativiteit, die vind ik belangrijk. Niet teveel twijfelen, gewoon helder nadenken en het dan ook doen. Ik zoek mensen die die soortgelijke motivatie hebben. Xander, Yoram en ik hebben dat vlammetje in ons branden, een soort passie en doorzettingsvermogen. Dat leidt tot onze mooie en succesvolle bedrijven!”